Ulrik Munther i en intervju av aftonbladet

Ulrik Munther är bekant för många. Men vem är han egentligen? För vissa är han killen bakom Lady Gaga-covern. För andra en stor idol. Några tänker fortfarande på "barnstjärnan från Lilla Melodifestivalen".

– Nu är det väl mest de som vill retas som säger så. Men det stör mig inte så mycket längre. Det har ju gått rätt bra för mig sedan dess och nu gör jag nya, lite äldre grejer.

Två år har gått sedan en 15-årig Ulrik Munther vann den unga musiktävlingen MGP Nordic. Sedan dess har han haft fullt upp med plugg, låtskrivande och konserter, bland annat i "Allsång på Skansen".

Via Gaga till Pride

När Ulrik Munther lade upp sin version av Lady Gagas "Born this way" på Youtube, var det bara en kul grej. Han anade inte videon skulle få närmare 900 000 visningar, eller att han skulle få spela låten på Pridefestivalen.

– Först tänkte jag: 'Vad kul att jag är bjuden till Pride! Vad har jag gjort för att förtjäna det?'. Sen kom jag på att 'Born this way' måste ha med det att göra. Den är ganska olik min vanliga stil, men eftersom den låter bra med bara akustisk gitarr till, är det en riktigt bra låt.

Nästa steg i karriären blir att släppa debutalbumet - en självbetitlad samling poplåtar på engelska. Ulrik Munther har skrivit vissa låtar själv, och vissa med proffshjälp. Han är spänd på responsen.

– Den största målgruppen är tjejer runt 15 år, tror jag, men det ska bli riktigt roligt att se hur de som inte är stora fans tar emot skivan - om den kommer att hyllas eller totalsågas.

Om skivan skulle få dålig kritik, tänker Ulrik Munther bara köra på.

– Då fortsätter jag på ett nytt album och hoppas att jag prickar rätt nästa gång. Man vill ju göra musik som andra gillar, men ändå ha sin egen nisch.

"Normal 17-åring"

Musiken och resorna från hemmet i Göteborgstrakten tar så mycket tid att Ulrik Munther troligen lämnar gymnasiet i höst. Han drömmer även om att flytta hemifrån.

– För att kunna ha det här som yrke behöver man gå all in, tror jag. Jag vill kunna ägna ännu mer tid åt nästa skiva, och verkligen gå upp på morgonen för att jobba med musiken.

Trots att han har fans som skriker, ber om kramar och skickar presenter och trots att hans helgnöje är att spela musik på scener runt om i landet, tycker Ulrik Munther att han är en "ganska normal 17-åring".

– Jag har fötterna på jorden. Jag hoppas att jag får fortsätta jobba med musik, men tänker inte så mycket på framtiden. Jag hoppas bara på att få leva ett gott liv, tjäna bra, träffa en snäll flickvän... Det vanliga.


Kommentarer
Postat av: Jossan och Agnes

Ska vi länka varandra?! :)

2011-08-06 @ 21:17:48
URL: http://weloveulrik.blogg.se/
Postat av: D

sv; vad bra :)

2011-08-06 @ 21:27:11
URL: http://danti.blogg.se/
Postat av: FlizanLizan

sv: tack så mkt :D

2011-08-06 @ 21:48:32
URL: http://flizanlizan.blogg.se/
Postat av: Princess<3

Svar; det ser du i inlägget :)

2011-08-07 @ 09:41:16
URL: http://Princessie.se
Postat av: fransson

hejsan! ni som är ulrikfans kanske är intresserade av mina bilder? Jag är fotograf jobbar just nu med rixfm-festivalen så på min blogg hittar ni en del bilder ifrån festivalerna. :D

2011-08-07 @ 13:49:36
URL: http://www.fransson.myshowroom.se
Postat av: m'

haha oj han verkar vara poppig bland tjejerna:)

2011-08-08 @ 14:55:56
URL: http://maliten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0